1880
Oprichting Koninklijke Utermöhlen
Koninklijke Utermöhlen wordt opgericht door Carl Friedrich Utermöhlen. Het bedrijf bevindt zich in Amsterdam en is jarenlang in handen van de familie Utermöhlen.
1901
Ontvangst predicaat “Koninklijk”
Utermöhlen ontvangt uit handen van Koningin Wilhelmina met het predicaat ‘Koninklijk’ een Koninklijke onderscheiding dankzij de uitvinding van het snelverband. De uitvinding van het snelverband in 1901 maakte Koninklijke Utermöhlen nationaal als internationaal bekend doordat er vele soldatenlevens werden gered dankzij het snel kunnen verbinden van hevig bloedende (schot)wonden.
1947
Utermöhlen gaat naar de beurs
1972
Utermöhlen verlaat de beurs
Het bedrijf wordt overgenomen door internationaal farmaceutisch bedrijf ACF. Utermöhlen verlaat hierbij de beurs.
1989
Utermöhlen verhuist naar Wolvega
1990
Utermöhlen wordt eigendom van OPG
Na een beursgang in de vijftiger jaren wordt Koninklijke Utermöhlen begin jaren zeventig onderdeel van OPG, een groothandel in de farmaciesector.
1998
Utermöhlen wordt wederom een zelfstandig familiebedrijf
Koninklijke Utermöhlen wordt in 1998 weer een zelfstandig familiebedrijf als gevolg van een management buy out door Mr. D.T. van der Vat.
2005
Introductie merk ByeBites
Utermöhlen introduceert met het consumentenmerk ByeBites een compleet nieuwe lijn met insectenproducten voor zowel vóór als ná de steek en richt zich hiermee op een nieuwe schapcategorie.
2005
Introductie merk HeltiQ
Voor de consumentenmarkt wordt er onder de naam HeltiQ een nieuw wondverzorgingsmerk geïntroduceerd met Utermöhlen als kwaliteitsgarantie. De jaren erna breidt het merk zich uit met een divers kraamzorg- en zelfzorgassortiment om kleine ongemakken op of aan de huid te verhelpen.
2014
Utermöhlen wereldwijd
Dankzij een intensieve samenwerking met onze distributeurs zijn onze producten inmiddels wereldwijd verkrijgbaar.
2018
Utermöhlen wordt verkocht en krijgt nieuwe eigenaren
De voormalige eigenaar Don T. van der Vat, neemt na 30 jaar actief te zijn geweest in de onderneming, afscheid van Utermöhlen en verkoopt het bedrijf aan Martin Pereboom en Piet Bandell.
2021
Nieuwe merkpositionering HeltiQ
Utermöhlen introduceert met 'HeltiQ, jouw eerst hulp' een nieuwe merkpositionering voor het merk en lanceert een compleet nieuwe verpakkingslijn met stappenplan onderverdeeld in 4 duidelijke productcategorieën.